Hvad du skal overveje, før du ansætter en ven

Jeg fik en tidlig start i erhvervslivet. Jeg var kun 17 år gammel, da jeg blev partner i en hurtigt voksende virksomhed, og her besluttede jeg mig for at ansætte min fars nære ven. Jeg blev meget begejstret, da han valgte at sige ja til jobbet.

Men det var allerede akavet fra begyndelsen. Denne mand havde kendt mig siden jeg gik med ble. Jeg gjorde mig virkelig umage for at se mig selv som hans chef, og det gjorde han også. Det blev rigtig svært, da han begyndte at komme for sent, gå tidligt, forfalske udgiftsrapporter, bryde forhandlinger med kunderne, som han ikke fortalte os om, før checken blev indkasseret.  Jeg spekulerede i lang tid over, hvad jeg skulle gøre. Da jeg endelig udtrykte mine bekymringer, beroligede han mig med en faderlig stemme, og sagde, at alt var fint. Da jeg klagede over de brudte regler, fortalte han mig, at jeg var alt for naiv. Efter næsten et års lidelse (helt selvforskyldt) fyrede jeg ham endelig.

Jeg svor, at jeg aldrig ville ansætte en ven igen. Jeg sagde til mig selv, at det kun var få venskaber, der kunne overleve dette, og fandt hurtigt ud af, at man ikke både kan være en ven og en chef på samme tid.

Siden episoden lærte jeg heldigvis, at jeg tog fejl. Jeg har observeret og studeret ven-chef relationer, og endda været på begge sider af dem, og nu ved jeg hvad det kræver for at de bliver succesfulde. Det essentielle er at have den rette kombination af tålmodighed og oprigtighed før og under ansættelsen.

Sådan gør du det

Start ikke en ansættelsessamtale, hvis du ikke har mulighed for at sige nej: Spørg dig selv, hvis jeg starter en ansættelsessamtale, kan jeg så forestille mig selv sige, ”Jeg giver dig ikke jobbet?”.  Hvis du ikke kan, er det dømt til at gå galt. Hvis du ikke ville sige nej, på grund af din egen usikkerhed eller din tvivl, om din vens følelsesmæssige modenhed, skal du ikke engang overveje at blive denne persons chef. Du vil ende med at presse dig selv til at sige ja, hvilket du højst sandsynligt vil fortryde. Hvis du ikke kan sige nej til at ansætte en ven, vil du aldrig være i stand til at håndtere personen, når han/hun først er i dit team. Hvis din ven starter med at stille spørgsmålet om en ansættelse hos dig, skal du svare ærligt. Dette kan du sige: ”Jeg tror ikke, jeg er stærk nok til at gøre det, der kræves for at være både din chef og din ven.” Du skal muligvis håndtere en del modvilje fra din ven, men hvis personen er genstridig, så ville det også være den slags person, der ville gå imod dig, når tingene går op ad bakke.

Giv dig selv en anden udvej: Hvis du beslutter dig for at holde muligheden åben for at ansætte en ven, skal du sætte de rigtige følelsesmæssige forventninger, ved at forklare, at nej er det mest sandsynlige resultat. Hvis din ven har for høje forhåbninger, har du allerede tabt. Derfor skal du sige noget i retningen af: ”Jeg kan se nogle fordele ved at arbejde sammen, men alligevel tror jeg, at der er flere grunde til, at det ikke vil fungere end der er fordele. Jeg vil gerne udforske muligheden med dig, men jeg vil gerne være ærlig over for dig. Jeg tror ikke det er en god idé at ansætte dig”.

Tal højt om grænserne: Lad dig ikke narre til at tro, at det at være en god ven, er en god forudsætning for at være en god medarbejder. Enhver, der er sympatisk som ven, kan vise sig som værende doven, smålig, vred eller uærlig som kollega. Før du undersøger din vens kvalifikationer, skal du overveje, hvordan du skal håndtere nogle vanskelige situationer. Du kan f.eks. spørge din ven, hvordan han/hun ville føle sig, når:

  • Du tilsidesætter en beslutning, som han/hun har truffet
  • Du giver ham/hende en negativ evaluering af deres arbejdsindsats
  • Du er uenig med ham/hende i offentligheden
  • Han/hun er uenig med dig i offentligheden
  • Du presser ham/hende for at opnå et ubehageligt mål eller en deadline
  • Du giver en attraktiv opgave som han/hun ville have, til en anden
  • Du giver ikke ham/hende en lønforhøjelse

 

Ved at tale om disse scenarier, hjælper det jer begge med at gennemtænke nogle af de udfordringer, som I måske kommer til at stå overfor, i jeres nye relation som ven-chef. Dette hjælper begge parter med at forstå de fastsatte grænser, som du har brug for, når du skal være en chef i stedet for en ven. Hvis du ikke kan forestille dig selv at overholde disse grænser, skal du ikke ansætte din ven.

Min egen oplevelse

Jeg havde engang en oplevelse i forhold til dette. Jeg blev ansat som konsulent, for at evaluere resultaterne af en ledende medarbejder, som også var en nær ven. Bestyrelsen for hans virksomhed havde betænkeligheder omkring ham, og ville have mig til at komme med anbefalinger til at forbedre situationen. Bestyrelsen kendte til vores venskab, men pressede mig til at tage opgaven alligevel. Efter at have lært af min tidlige erfaring, lod jeg bestyrelsen vide, at ”nej” var en mulighed for mig. Jeg fortalte dem, at jeg ville tale med min ven, før jeg gav dem et svar.

Jeg begyndte vores frokostsamtale, ved at give mig selv en anden vej ud af denne opgave. Jeg fortalte ham, at denne evaluering skulle ske, om jeg gjorde det eller ej, og at hvis jeg tog opgaven, kunne det ikke lade mig påvirke min beslutning om, at jeg holder af ham. Alligevel forsikrede jeg ham om, at jeg ville afvise opgaven, hvis han foretrak en anden konsulent eller følte det ville bringe vores venskab i fare.

I et forsøg på at tale højt om grænserne for dette nye forhold, fortalte jeg ham, at der var en mulighed for, at jeg ville fortælle bestyrelsen, at de skal afskedige ham. Vi diskuterede ærligt, hvordan vi ville have det, hvis det skulle ske. Til sidst sagde han: ”Jeg vil hellere have dette gjort af en, som jeg kender og som jeg ved holder af mig, end af nogen anden, hvor jeg ville være usikker på personens dømmekraft”.

Jeg accepterede opgaven. Da projektet skred frem, blev det skræmmende klart, at jeg ikke kunne se bort fra de problemer, han havde skabt.Han måtte afskediges. Jeg ville ikke være helt ærlig, hvis jeg ikke indrømmer, at jeg trak beslutningen om afskedigelsen ud, længere end jeg ville have gjort, hvis ikke han var min ven. Dog blev jeg langt mindre følelsesmæssigt påvirket af beslutningen, fordi jeg på forhånd havde snakket med ham om opgaven. Faktisk ser jeg det som en ære at have været en del af hans afskedigelse. Dette gav mig en mulighed for at være med til at sikre ikke kun et retfærdigt resultat for virksomheden, men også at jeg kunne være med til at sende min ven videre på en ordentlig måde.

Der er gået et par år siden hans exit fra virksomheden, og jeg så ham for nylig til et bryllup af en fælles ven. Da vi så hinanden, kunne det havde udviklet til en undvigelse af hinanden, men det var i stedet en behagelig og gensidig omfavnelse.

Ansættelse af venner er risikabelt. Men hvis du tilgår det rigtigt, kan du undgå at true relationen, der er mellem jer, og muligvis endda berige og styrke den.

Vi udsender nyhedsbrev ca. en gang om måneden

Udfyld herunder, så sender vi dig gerne en email med nyeste forskning og andre resultater fra Vitalsmarts.

 

Linda Kihl
lindakihl@mail.dk